Trafik lambaları hakkında en ilginç bilgi trafik lambaları trafikten önce bulunmuş olması diyebiliriz. Tabiki bizim trafikten kastımız bir çok motorlu aracın bulunduğu sistem oluyor. bunun haricinde motorlu araçlar yokkende yine trafik sorunu olduğunu biliyormuydunuz
Trafik motorlu taşıtların olmadığı dönemlerde yani at arabaları ve atların kullanıldığı
dönemlerde yine sorun olabiliyordu. Bu sorun o zamanlar bile çözülemiyordu. Yani trafik sorunu yüz yıllardır var diyebiliriz.
Bu ışıklarla ilgili uygulamaya trafikte başlanırken demiryollarının trenleri kontrolde kullnadığı sinyaller örnek alınmıştır. Demiryolları yönetimince kırmızı renk ‘dur’ anlamına geliyordu. Kanı çağrıştıran kırmızı renk yıllarca tehlikenin sembolü olarak kullanılmıştır. Demiryollarında 1830′lu yıllarda yeşil “ikaz” ışığı rengi, beyaz ise ‘geç’ ışığı rengiydi.
Daha sonra beyaz uyarı ışığı problem olmaya başladı. Beyaz renkli “geç” uyarı ışığı diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu. Ayrıca ‘dur’ işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, ‘geç’ uyarısı olarak algılandığından kazalara neden olabiliyordu. Sonunda demiryolcular kırmızıyı “dur” yeşili “geç” sarı rengi de “ikaz” sinyali olarak kullanmaya başladılar. Sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir.
Karayollarında ilk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868′de Londra’da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı. Otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum daha da zorlaştı. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı.
Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını ilkokul mezunu ve ABD’deki Cleveland’da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan 1963 ‘de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı. Morgan’ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir “T” üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sasrı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı. Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala “dikkat” anlamına gelmektedir.
Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayınca uygulamadan kaldırıldı.
Trafik motorlu taşıtların olmadığı dönemlerde yani at arabaları ve atların kullanıldığı
dönemlerde yine sorun olabiliyordu. Bu sorun o zamanlar bile çözülemiyordu. Yani trafik sorunu yüz yıllardır var diyebiliriz.
Bu ışıklarla ilgili uygulamaya trafikte başlanırken demiryollarının trenleri kontrolde kullnadığı sinyaller örnek alınmıştır. Demiryolları yönetimince kırmızı renk ‘dur’ anlamına geliyordu. Kanı çağrıştıran kırmızı renk yıllarca tehlikenin sembolü olarak kullanılmıştır. Demiryollarında 1830′lu yıllarda yeşil “ikaz” ışığı rengi, beyaz ise ‘geç’ ışığı rengiydi.
Daha sonra beyaz uyarı ışığı problem olmaya başladı. Beyaz renkli “geç” uyarı ışığı diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu. Ayrıca ‘dur’ işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, ‘geç’ uyarısı olarak algılandığından kazalara neden olabiliyordu. Sonunda demiryolcular kırmızıyı “dur” yeşili “geç” sarı rengi de “ikaz” sinyali olarak kullanmaya başladılar. Sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir.
Karayollarında ilk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868′de Londra’da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı. Otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum daha da zorlaştı. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı.
Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını ilkokul mezunu ve ABD’deki Cleveland’da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan 1963 ‘de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı. Morgan’ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir “T” üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sasrı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı. Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala “dikkat” anlamına gelmektedir.
ilk trafik ışıkları hangi ülkede kullanıldı ?
Trafik lambaları motorlu taşıtlar yokken yaklaşık 1868 li yıllarda ilk Londra’da kullanıldı.Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayınca uygulamadan kaldırıldı.
Trafik Lambası Ne Zaman Bulundu
Haberin Kategorisi Enteresan Bilgiler /
Her Telden
konu Başlığı İlk Trafik Lambasını Kim Buldu ? Trafik Lambaları Neden Kırmızı, Sarı ve Yeşildir?. Bu haberi paylaşacağınız URL http://haber-suyu.blogspot.com/2015/08/ilk-trafik-lambasn-kim-buldu-trafik.html. Teşekkür ederiz
Ditulis oleh:
MemurSite.Com -
Belum ada komentar untuk "İlk Trafik Lambasını Kim Buldu ? Trafik Lambaları Neden Kırmızı, Sarı ve Yeşildir?"
Yorum Gönder